Київ як «ікона» Єрусалима
У цій статті розглядається ідея Києва як “ікони” Єрусалима, виражена у структурі міста. Стародавні міста, такі як Константинополь та Київ, відтворювали містобудівну схему Єрусалима, з фокусом на центральному храмі та головній брамі. Архіви Блаженнішого Митрополита Володимира розкривають цю цікаву спадщину.
Формування образу міста та його історична спадщина
Що формує образ міста? Це його головна містобудівна ідея – той образ чи схема, які були закладені в нього спочатку. Для Києва ця «схема» виражена у структурі простору стародавнього міста. Це «єрусалимська» схема. У Середньовіччі Єрусалим, місто Христа, вважався центром світу. Тому будь-яке місто, що претендувало на імперський статус, у Середньовіччі будувалося як «ікона» (або образ) Єрусалима. У центрі Єрусалима була його головна святиня — старозавітний храм (пізніше, після його руйнування римлянами такою святинею стане Храм Гробу Господнього). З ним були пов’язані Золоті Ворота — ті, через які до Єрусалиму увійшов Христос. Ця ж смислова вісь — головний храм міста та головна його брама — характерна для містобудівної схеми Константинополя та Києва. Поглянувши на карти цих стародавніх міст, ми побачимо чотири подібні об’єкти: храм Святої Софії, Золоті Ворота, храм святої Ірини та храм святого Георгія.
З архівів Блаженнішого Митрополита Володимира